Monday, November 12, 2012

3D/4D Scan

Excited ?

Remember when we are all excited to see our baby for the first time but all we get to see is black and white photos, that is a 2D scan.
With 3D scans you can really see your baby!

A good 3D scan



What is actually a 3D/4D scan?

When we say 3D, it means the still photo, whereas 4D means the video (boleh nampak movement baby). However for all the excited mommies out there, ada banyak faktor yang affect 3D scan ni. Tak semua 3D scan akan jadi cantik dan tak semestinya kita boleh tengok muka baby dengan jelas. Faktor yang diambil kira ialah :

1. Kedudukan baby : Jika baby pandang bawah, memang tak boleh nampak muka

2. Size Ibu : Minta maaf, tapi jika size ibu terlalu besar, mungkin agak sukar untuk lihat dengan jelas. 

3. Size baby : 3D scan disarankan dibuat pada 27 - 32 minggu kehamilan. Ini kerana size baby amat sesuai. Jika terlalu awal, baby belum develop fully dan jika terlalu lambat baby mungkin sudah agak besar dan sempit ruang untuk tengok.

4. Movement baby : Kadang-kadang baby tidur, jadi gambar hanya static sahaja.

I would say this really depends on luck. However, rest assured, we will try our very best to get the best image for you.And where is a good place to do this??

I recommend www.bayi-ibu.com 

Harga sangat berpatutan : RM 100 
Di sini boleh terus buat appointment secara online dan dibuka sampai malam :)
And the good thing is, dia scan dekat tempat berbeza, so kita boleh choose yang paling berdekatan dengan kita : AMPANG, SERI KEMBANGAN & SHAH ALAM SEKSYEN 13. Please visit the website untuk lihat location dan hari yang available.

Oh, dan yang best, website ni ada banyak sangat information pasal pregnancy and they are also opening up an eSHOP!!! The website owner, Jezzlyn is actually my friend masa dekat Vision College dulu. She's my junior and currently a freelance sonographer.

But before buat 3D ni, kena faham ye, 3D scan ini bukanlah untuk melihat perkembangan bayi, kesihatan bayi, etc. Untuk lihat yang itu, kena buat detailed scan dan biasanya dilakukan pada minggu ke 18 - 24 kehamilan. 

Selamat mencuba!






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...