Tuesday, March 12, 2013

What choice do we have?

A question that has kept me going.


There was this one time, when I had to drive alone to Mutiara Damansara. Siapa yang kenal Suraya memang tahu yang my navigation skill sangat sangat sangat la teruk. And I ended up lost ntah ke mana. But the funny thing is...I kept going the opposite direction, HOPING that it will become the correct direction. Terus je ke depan, padahal the correct way was for me to just stop and make a U-turn. That's when I realize, in life we tend to take the same approach. We know..we are in the wrong direction..but we keep going, HOPING that it will one day miraculously bring you to your destination. If you all fikir macam ni...hentikanla angan-angan tu. Just STOP. ANALYZE. Turn.

Ramai orang tanya, kenapa I beriya buat business ni?  Tak sayang ke masa yang tak dapat spend dengan family sekarang ni? Tak kesian ke anak you tak banyak masa dengan you? You tak penat ke buat semua ni? and of course yang paling favourite is...Tak cukup ke gaji yang dapat sekarang ni?

To be honest, at first I too was questioning myself, why am I doing all these. Balik kerja, penat..baik tengok TV je..lepak dengan family. Weekend boleh main-main dengan anak I, keluar shopping dengan husband I. Gaji memang cukup. Lebih dari cukup sebenarnya.

Tapi pernah tak kita realize, kita kerja teruk macamana pun, gaji kita still banyak tu. Mungkin la dapat overtime yang tak seberapa. I'm not being greedy. I'm talking about having a sense of self-value. You spend nearly 10  hours everyday away from your home just so that you earn a piece of cheque..yang by the end of the month will be gone.

And so we sit, and think...where did this go wrong. Betul ke hidup ni patut macam ni? Patut ke kita kerja and gaji tu memang patut habis every month? How about savings then? People say, diversify la..put in ASB, put in Mutual fund. Memang boleh save...berjanggut la nak tunggu..hehe

Semua orang sedia maklum. Kerja makan gaji takkan kaya. TIDAK AKAN. That's a fact. Bukan cerita penglipurlara. And when we say kaya..it is your own definition of what rich is. Being rich for me is not about owning 20 Chanel bags (although that doesn't hurt ;) ). Kaya to me is just to have enough for my family, my son, my mom, my dad & hubbs to live comfortably without being robbed of our time together. And I feel that that is achieveable.

Tapi eventhough i say all these, I still kerja makan gaji. Sebab kita TAKUT. Kalau tak makan gaji, takut nanti makan pasir. hehe. Bukan perlu terus membabi buta berhenti kerja. Kena ada plan, kena ada system, kena ada strategy. Yang penting, tengok apa mentor you buat. Jika dia berjaya...InsyAllah you pun akan berjaya..

And it all goes back to the question..


What choice do we have?

xoxo,

SurayaSK

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...